Dag 15 Nog een dagje Death Valley

20 mei 2016 - Furnace Creek, California, Verenigde Staten

Het stormt. Maar we zijn van de 45° van gisteravond naar 27° vanochtend gegaan. Dat is en stuk aangenamer. En dus besluiten we toch nog maar een stukje Death Valley mee te pakken. We rijden een stukje terug om een zijweg te pakken naar Badwater. Een zoutvlakte 86 m onder de zeespiegel, het laagste punt van Noord-Amerika.
Vervolgens rijden we naar Devil's golfcourse. Ook zo'n soort zoutvlakte, maar dan ruiger. Het lijkt wel of we op Mars geland zijn.
Dan rijden we naar Artist Drive, langs Artist Pallet, rotspartijen met bijna lichtgevende kleuren.
En dan zijn we weer terug bij af: Furnace Creek, koffie en benzine bijtanken voor de rit naar Mammoth Lakes.
Het lijkt heiig, maar dat komt door de storm en het zand wat daardoor opgewaaid wordt. We stappen bij de zandduinen van Mosquito Flat dan ook niet uit.
Maar een eind verder op de route is de zandstorm echt heel erg en blokkeert de weg. De politie houdt ons tegen. We mogen niet verder. Er zijn diverse auto's op elkaar gebotst, maar ook de hulpdiensten kunnen geen hand voor ogen zien. We kunnen kiezen: wachten, maar het kan uren duren voordat de storm gaat liggen, en dan moet de weg nog vrijgemaakt worden. Of terug rijden en een andere route kiezen. Dat betekent hier een paar honderd kilometer omrijden. We rijden terug naar het dichtstbijzijnde gehucht. Daar horen we dat de alternatieve route misschien ook wel afgesloten is vanwege de storm. We nemen een koffiepauze om even na te denken. Een local schuift bij ons aan en zegt te wachten. Hij gaat heus wel weer open. En in het ergste geval kunnen we hier overnachten. We besluiten dus ook af te wachten. Maar ook na de koffie, een broodje, een wandelingetje en nog een koffie is de weg nog steeds dicht. En inmiddels wordt het te laat om om te rijden. Dus besluiten we terug naar Furnace Creek te rijden om daar een nachtje extra te overnachten.
Terug bij af. Maar wel na een bezoek aan Mars en de Sahara....

1. Peter:
    21 mei 2016
    Nou nou, jullie kunnen niet zeggen dat je niks meegemaakt hebt he, en dat in 2 weken tijd! Mooi, maar ook spannend...
  2. A.c.t. strijder-de ruijteroma:
    21 mei 2016
    doen jullie wel voorzichtig!!!!!!!! ik wil jullie graag terug zien hoor ik mis jullie al genoeg haha.xxxx.
  3. Esther van Reede:
    21 mei 2016
    Wat een prachtige reis maken jullie! Denk dat je straks wel 1000 foto's hebt!
  4. Carrie:
    21 mei 2016
    You are definitely having some exciting experiences! xx